CYNTHIA CARLLINNI
1987. Vive y trabaja en Buenos Aires y Londres

Estudió Bellas Artes en Ruth Prowse School of Art, Cape Town, Sudáfrica, entre 2010 y 2012, luego del paso por la carrera de Filosofía y Letras en la Universidad de Buenos Aires en 2006-2008, y Diseño de Espectáculos en la Universidad de Palermo en 2009, Argentina. Entre 2013 y 2018 asistió a Clínica de Obra con Diana Aisenberg. Entre 2018 y 2021 realizó una maestría en Práctica Crítica de Arte Contemporáneo en Royal College of Art, Londres, UK.

En 2020 realizó su exposición individual Pot-Luck, Alien Potation en Dyson Gallery (Londres, UK), un proyecto de investigación personal sobre collage, migración, políticas de la comida e itera-acciones, en respuesta al Brexit; en 2015 YshpchzzzzzzjpshSH, una instalación de esculturas performáticas con sonido que tomó lugar en un espacio no institucional de Buenos Aires, Argentina.

En 2021 llevó a cabo su proyecto DÍA CERO en el Palacio de las Aguas Corrientes de Buenos Aires, una investigación personal sobre collage, migración, trabajo en colaboración y políticas del uso del agua en itera-acciones, en respuesta a que el agua comenzó a cotizar en mercado de futuros de Wall Street. También ese año, ha participado de los simposios The Marine Frontier and the Expanded Museum. Sensorial Landscapes, en colaboración con Royal College of Art, London; y Conciouss Isolation, en colaboración con University of East London, London, UK.

En 2023, su proyecto Frenesí de alimentación en el salón de cabello fue seleccionado en el Programa Impulso Cazadores (Buenos Aires, Argentina), desarrollado en tutoría con Raúl Flores, y exhibido en Fundación Cazadores en octubre 2023.

Actualmente integra el colectivo internacional de artistas The ANTS Project, que investiga sobre la inteligencia colectiva y principios organizativos a partir del comportamiento de comunidades de hormigas. Anteriormente, colaboró en los proyectos Bepora - Arte y Periferia, Buenos Aires y New York, 2020; TREGUA Colectivo de Artistas Visuales, 2019-2021; y el South African Astronomical Observatory, Cape Town, South Africa, 2014.

Entre sus exposiciones grupales se destacan NFT – KDA en Trimarchi, Enigma Art, Buenos Aires, 2022; El piso es Lava, Munar, Buenos Aires, 2021; Not a Sphere but an irregular shape approximating a biaxial ellipsoid, Doors Gallery, Amsterdam, Holanda, 2021; Everything Forever Festival, online show, London, UK, 2021; 15 Concurso Nacional UADE Artes Visuales, Buenos Aires, 2021; VIA ARTS PRIZE, Embajada de Brasil en Londres. London, UK, 2020; Performance en Vivo, Art Forum M agazine, online show, UK, 2020; Ossuary, Milwaukee Institute of Art and Design (MIAD), Wisconsin, USA, 2020; ICA London. 302 Redirect Festival, organizado por Royal College of Art, Contemporary Art Practice, online & Londres, UK, 2020; Irretrievable Misstep (2 hour sound show), Montez Press Radio, New York, USA, 2020; Capped Out, The Old Biscuit Factory (Atrium Venue), London, UK, 2019; W.I.P. Show, Royal College of Art, London, UK, 2019; Table Manners, duo-collaboration, Chalton Gallery, London, UK, 2018; Paisaje Sonoro (Sonorous Landscape): Histéresis, Pabellón de México, Facultad de Artes UNC, Córdoba, Argentina, 2017.
CYNTHIA CARLLINNI
1987. Lives and works in Buenos Aires and London

She studied Fine Arts at the Ruth Prowse School of Art, Cape Town, South Africa, between 2010 and 2012, after studying Philosophy at the
University of Buenos Aires in 2006-2008, and Set Design at the University of Palermo in 2009, Argentina. Between 2013 and 2018 she
attended art analysis and workshop with Diana Aisenberg. Between 2018 and 2021 she completed an MA in Contemporary Art Critical Practice  at the Royal College of Art, London, UK.

In 2020 she presented the solo exhibition Pot-Luck, Alien Potation at Dyson Gallery (London, UK), a personal research project on collage, 
migration, food politics and intra-actions, in response to Brexit; in 2015 she made YshpchzzzzzzjpshSH, an installation of performative sculptures  with sound that took place in a non-institutional space in Buenos Aires, Argentina.

In 2021, she presented the project DÍA CERO (DAY ZERO) at the Museum of the Running Waters in Buenos Aires, a personal investigation on collage, migration, collaborative work and policies of water use in intra-actions, in response to the fact that water began to trade on the Wall Street futures market. Also this year she participated in The Marine Frontier and the Expanded Museum symposiums. Sensory Landscapes, in collaboration with the Royal College of Art, London; and Conscious Isolation, in collaboration with the University of East London, London, UK.

In 2023, her project Feeding Frenzy at the Hair Salon was selected in the Impulso Cazadores Program (Buenos Aires, Argentina), developed
with mentoring by Raúl Flores, and exhibited at Fundación Cazadores in October 2023.

Currently she is part of the international collective of artists The ANTS Project, which investigates collective intelligence and organizational principles based on the behavior of ant communities. Previously, she collaborated on the projects Bepora-Arte y Periferia, Buenos Aires and New York, 2020; TREGUA Collective of Visual Artists, 2019-2021; and the South African Astronomical Observatory, Cape Town, South Africa, 2014.

Her group exhibitions include NFT – KDA in Trimarchi, Enigma Art, Buenos Aires, 2022; El piso es Lava, Munar, Buenos Aires, 2021; Not a Sphere but an irregular shape approximating a biaxial ellipsoid, Doors Gallery, Amsterdam, The Netherlands, 2021; Everything Forever Festival, online show, London, UK, 2021; 15th UADE National Visual Arts Contest, 2021; VIA ARTS PRIZE, Embassy of Brazil in London. London, UK, 2020; Live Performance, Art Forum Magazine, online show, UK, 2020; Ossuary, Milwaukee Institute of Art and Design (MIAD), Wisconsin, USA, 2020; ICA London. 302 Redirect Festival, organized by the Royal College of Art, Contemporary Art Practice, online & London, UK, 2020; Irretrievable Misstep (2 hour sound show), Montez Press Radio, New York, USA, 2020; Capped Out, The Old Biscuit Factory (Atrium Venue), London, UK, 2019; W.I.P. Show, Royal College of Art, London, UK, 2019; Table Manners, duo-collaboration, Chalton Gallery, London, UK, 2018; Sonorous Landscape: Hysteresis, Mexico Pavilion, UNC Faculty of Arts, Córdoba, Argentina, 2017.
STATEMENT

En mi práctica utilizo el collage como método de trabajo operando con y a través del absurdo. Abordo lo 'social' como un espacio de especulación, como un aspecto fundamental en el discurso para profundizar en la investigación y la vivencia colectiva.

En algunos proyectos propongo escenarios donde mi trabajo es atravesado por el encuentro con las narrativas de otros y viceversa. Considero que cada artista es una agencia, en el sentido en que su trabajo existe por sí mismo dentro de su práctica; desde esta idea, los proyectos en colaboración, proponen una suerte de collage donde estas agencias pueden interactuar con la potencialidad de generar nuevas fuerzas.

Otros de mis proyectos consisten en instalaciones con performances y textos, dirigidas por personajes que existen de diferentes maneras: algunos habitan un mundo digital, otros están presentes por su mera ausencia y otros toman la forma de objetos. En algunos proyectos utilizo referencias, para abordar algún tema específico que me interesa pensar desde un enfoque diferente, buscando profundizar en la estructura de esos mundos culturales asociativos.

Durante los últimos años, he estado investigando ideas de migración, no fronteras, desarraigo, rituales chamánicos, resistencia, esperanza, pausa y reorganización. Cuando la vida se experimenta como fracturada y ya no es sostenida por un flujo constante de asociaciones habituales, diferentes fuerzas colisionan para producir sentido del no-sentido. Desde este enfoque, trato de reconocer las ‘especificidades locales’ en un ‘mundo globalizado’ para tratar de comprender la identidad, transitando las complejidades de estas relaciones en nuestra vida diaria como una ‘experiencia collage’.
STATEMENT

In my practice I use collage as a working method operating with and through the absurd. I address the 'social' as a space of speculation, as a fundamental aspect in the discourse to deepen collective research and experience.

In some projects I propose scenarios where my work is crossed by the encounter with the narratives of others and vice versa. I consider each artist as an agency, in the sense that their work exists on its own within their practice; based on this idea, collaborative projects propose a kind of collage where these agencies can intra-act with the potentiality of generating a new force.

Other of my projects consist of installations with performances and texts, directed by characters that exist in different ways: some inhabit a digital world, others are present by their mere absence, and others take the form of objects. In some projects I use references to approach a specific topic that I am interested in thinking about from a different approach, seeking to delve into the structure of these associative cultural worlds.

For the last few years, I have been researching within ideas of migration, non-borders, shamanic rituals, resistance, hope, pause, and reorganization. When life is experienced as fractured and is no longer sustained by a constant flow of habitual associations, different forces collide to produce meaning from non-meaning. From these ideas, I try to recognize the 'local specificities' in a 'globalized world' to try to understand identity, going through the complexities of these relationships in our daily life as a 'collage experience'.